محمد امین اوچقون
امان معاشر ، خبرنگار آزاد امان معاشر ، خبرنگار آزاد

پیام تسلیت!

با اندوه درد خبر شدم  ژورنالست ،شاعر ،نویسند  وشخصیت صدیق با احساس  وطن ما محترم محمد امین اوچقون در روز دوشنبه 26 حمل 1392 در کشور ترکیه جهان فانی را وداع گفته وبه رحمت حق پیوسته است . مرحوم محمد امین اوچقون 1310 –هجری قمری در شهر میمنه ولایت فاریاب تولد یافته است .محمد امین وچقون به صفت اولین مدیر مسوول جریده ی یولدوز  که به زبان اوربیکی   در افغانستان نشرات پیدا کرد  ایفای وظیفه نموده  عمر پر بار خویش را در راه خدمت به فرهنگ و تربیه اولاد وطن صرف نموده محور همبستگی ترکتباران افغانستان گردیده و از خود اثار گرانبهای فراوان برای آموزش نسلهای آینده بجا گذاشته است.

در گذشت استاد محمد امین اوچقون را  یک ضیاع بزرگ وجبران ناپذیر فرهنگی  افغانستان و ترکتباران جهان تلقی نموده، خود را شریک غم فامیلهای محترم محمد امین اوچقون و جمله قلم و قدمزنان میدان مطبوعات دانسته برای مرحوم جنت فردوس استدعا مینماید.

روحش شاد باد و یادش گرامی باد


ابرازتسليت 
باتاسف اطلاع يافتيم محترم  محمدامين اوجقوق نويسنده وشاعر تواناواولين مديد مسول جريده يولدوزبتاريخ ١٥ابريل مطابق ٢٦حمل١٣٩٢ نظربرمريضي كه عايد حالش بود دراستانبول بايتخت تركيه دركذشت  
محروم محمد امين اوجقوق درسال ١٣١٠ مطابق١٩٣٢ عيسوي درشهرميمنه ولايت فارياب بدنيا 
امده بعدا باخانواده خود به ولايت قندوز كوج كرده است درانجاتحصيل وزندكي نمودهاست
محروم اوجقون به ادبيات درى واوزبيكي كاملا وارد بودوبهردو زبان نوشته هاواشعار سروده ودرنوشته هايش وحدت همبستكي بين مليت هاي ساكن كشور مان افغانستان بوضاحت ديده
ميشد. وي افتخار اولين مديرمسول جريده يولدوز راكه بزبان اوزبيكي نشرميشد داشت &وازساليان متمادى دراستانبول زندكي ميكرد

دركذشت ممحترم اوجقوق يك  ضايعه فرهنكي بوده وبدين ويسله مراتب تسليت خود واعصاي فاميل x خودراخدمت محترمه بي بي حاجي حميرا خانم وفرزندان شان محترم فريدون محترم توران محترم اتيلا محترم طغرل ودختران محترماوجقون هريك محترمه يولدوز محتًرمه ايدين محترمه اولكر تقديم نموده براي متوفا بهشت برين ارزو نموده وبراي بازماندهكان صبر جميل
ارزو مينمايم
سهيلا زحمت
 
 

افول ستاره فرهیخته سیاسی و فرهنگی افغانستان                 

 

باد درد و دریغ فراوان اطلاع حاصل نمودیم مردی از تبار پیش کسوتان نستوه و صدیق میهن شاد روان محمد امین اوچقون میمنگی به عمر 81 سالگی به تاریخ 15 ماه اپریل 2013 در شهر استانبول ترکیه  رخ به نقاب خاک کشید و با تلخ کامی همه دوستان و علاقمندان خویش را در سوگ نبود خویش دعوت کرد .                                                                                    

این شخصیت والا مقام ادبی ، فرهنگی و سیاسی مرحوم محمد امین اوچقون شاعر توانا و نویسنده نامور افغانستان است ، که با نشر مضامین سودمند به زبان های فارسی دری و اوزبیکی با جسارت خواست های بر حق و درد های خفته توده های محروم و مظلوم کشور را با متانت بازگو و بیان میکرد .                                                                                                        

مرحوم اوچقون تمام زندگی پر بار ادبی ، فرهنگی و سیاسی خویش را وقف سعادت و خوشبختی مستضعفان میهن نموده و نوای مظلومان و بینوایان را با نشر جریده یولدوز نخستین نشریه به زبان ترکی اوزبیکی در کوه و برزن وطن طنین انداز ساخت . او به خاطر تامین وحدت و همبستگی ملی در افغانستان دلیرانه مبارزه و با شهامت بیان مینمود که ، بدون اشتراک مساویانه همه ای اقوام و ملیت ها بنابر شعاع وجودی شان در اداره دولت نمیتوان وحدت و همبستگی ملی را تامین کرد . مبارزه پیگیر و دوامدار او در این راستا الگوی شخصیت کم نظیر این ستاره تابناک و فرهیخته سیاسی و فرهنگی میهن است .                                                             

مرحوم اوچقون با آنانی که تحت شعار دفاع از دین مقدس اسلام از احساسات پاک ملی و مذهبی مردم سوی استفاده نموده و می نمایند سخت در تضاد بود .                                                  

او دلیرانه اصرار میورزید ، بنیان گذاری فردای که در آن همه اقوام و ملیت های کشور ، با اتکا به ارزش های عالی دینی ، تاریخی ، فرهنگی شان هم آهنگ با دانش و رشد جهان مترقی نقش بازی کند امر اجتناب نا پذیر است .                                                                               

اگر امروز این مرد اندیشه و قلم بین ما نیست ولی کارنامه های ماندگار و خاطرات نیک او که در پهنای مطبوعات کشور و بخصوص در قلوب و روان روشنفکران ترک تبار افغانستان با متانت جاودانگی یافته است برای همیش ماندگار و جاویدان باقی خواهد ماند .                                  

در فرجام بدینوسیله تاثرات عمیق قلبی خویش را به پیشگاه همه اعضای خانواده ، دوستان و علاقمندان این فرزند نستوه و پر تلاش میهن تقدیم نموده و از بارگاه رب العزت به روان پاک این مرد عقل و خرد طلب مغفرت نموده و برای بازماندگان شان صبر جمیل آرزو می نمایم .           

و من الله التوفیق        

محمد همایون سرخابی لندن

19 ماه اپریل 2013    


April 26th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.




Sarajudin Ibrahim
Darguzashte muhtaram Ucqun saheb ra yak zaeae bzurg danesta barae marhumi Beheshte Barin arzu namuda wa ba bazmandaganash sabre jamil arzu mikunam ba arze ehteram Sarajudin az Haland




بیام تسلیت
با نهایت تاسف اظلاع یافتم که محترم اوچقون رزګوار داعی اجل را لبیک ګفته اند. به خاطر این ضایعه بزرګ مراتب تسلیت خود و فامیلم را به همه اعضای فامیل،اقارب و دوستان اچقون صاحب عزیز ابراز داشته به روانشاد بهشت برین و بازماندګان صبر جمیل ارزو مینمایم.روج شان شاد و خاطرات شان ګرامی باد! دیبلوم انجینیر اقا محمد نورانی




تسلیت .
با تاسف واندوه اطلاع یافتم که شاعرونویسنده توانای کشور محترم محمد امین اوچقون دنیای فانی را وداع وبه ابدیت پیوسته. درگذشت این شخصیت را یک ضایعه بزرگ علمی فرهنگی بــوده از بارگاه خداوند (ج) برایشان جنت الفردوس وبه بازماندگان شان صبر جمیل اســـــتدعا دارم . ســــــخـــــیداد از شهــر میمنه



پيام تسليت شما


  • پيام شما پس از بازبینی منتشر خواهد شد.


نام (لازم):
پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود):
پيام شما:
 
 
مشعل